Nieuwsbrief oktober ’25 – Thema elektrisch rijden is goedkoper dan diesel
Beste relatie,
In deze editie: de E-Truck Experience 2025, de overstap van HBE naar ERE, en waarom elektrisch rijden met eigen opwek steeds aantrekkelijker wordt dan diesel.
|
|
|
|
Tijdens de E-Truck Experience 2025 in Zandvoort begin deze maand kwamen ruim 400 professionals uit de transportsector bijeen om te ontdekken en te leren wat elektrificering van transport voor hen betekent. De focus tijdens het congres lag niet alleen op de elektrische voertuigen zelf, maar ook TCO, de relatie met de verlader, regelgeving, en vooral laad-pleinen en energiebeheer.
Het beschikbaar maken van stroom blijft voor veel organisaties een uitdaging en het snelladen van een E-truck heeft impact op de beschikbare stroom. Er zijn technische oplossingen en een aantal sprekers gaf het publiek inzicht in de gekozen oplossing.
JansZon was hoofdsponsor en de charging partner van het evenement: ons enthousiaste team heeft het druk gehad met uitleg geven over de strategische en technische mogelijkheden m.b.t. energieopslag en snelladen.
We demonstreerden de Sungrow IDC180 snellader, een beproefde snellader die vrijwel storingsvrij kan opereren en volledig continue 180 kW kan laden. Dit is een aantrekkelijke snellader: de prijs-prestatieverhouding is bijzonder goed, de subsidiemogelijkheden via SPRILA zijn aantrekkelijk en de snellader heeft vrijwel geen storingen. Neem contact op voor een offerte voor de Sungrow IDC180 snellader.
Ons simulatieprogramma V-EMS, waarin scenario’s gemaakt kunnen worden met (snel) laders, batterijen en zonne-energiesystemen was zeer populair en werd gedemonstreerd op een groot scherm: de toekomstige stroomhuishouding van een bedrijf werd real-time gesimuleerd.
Deze simulaties zijn ook beschikbaar voor onze klanten: neem contact op voor meer informatie.
Onze partner Smart Cladding assisteerde ons in de booth met oplossingen voor zonne-carports.: Een geweldig concept: het maximaliseren van het opwekken van stroom en de stroom direct gebruiken voor het laden van auto’s en e-trucks. Meer verduurzamen kan bijna niet!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het verschil tussen een HBE en een ERE
Een HBE staat voor Hernieuwbare Brandstof Eenheid. Bedrijven krijgen HBE’s voor het gebruiken of leveren van duurzame brandstoffen, zoals biobrandstoffen of elektriciteit uit hernieuwbare bronnen.
Kort gezegd: voor zelf opgewekte stroom, die gebruikt wordt voor het laden van elektrische auto’s of trucks, krijg je een aantrekkelijke vergoeding: tot € 0,25 per kWh. Alleen elektriciteit die aan vervoer of transport is geleverd, wordt beloond met HBE’s. Hernieuwbare elektriciteit die is terug geleverd aan het net of aan andere installaties op de aansluiting, komt niet in aanmerking voor HBE’s. HBE’s zijn voor veel bedrijven een belangrijke aanvulling op de totale opbrengsten van het zonne-energiesysteem.
(Er zijn verschillende typen HBE’s en de methodiek om de vergoeding te krijgen is complex: neem contact met ons op voor gedetailleerde informatie)
ERE: Emissie Reductie Eenheden
De ERE vervangt per 1 januari 2026 de HBE en het verhogen van het volume hernieuwbare energie is niet langer de prioriteit, het gaat nu nog meer om gerealiseerde CO₂-emissiereductie. De nieuwe methodiek stimuleert de daadwerkelijke CO₂ reductie:
Aantal ERE = Levering [kWh] * Aandeel hernieuwbaar [%] * 183 [gCO₂eq/MJ] * 3,6 [MJ/kWh] / 1000
-
Levering [kWh]: De hoeveelheid stroom (kWh) die een auto of truck aan de laadpaal consumeert.
-
Aandeel hernieuwbaar [%]: Welk deel komt uit het eigen zonne-energiesysteem
-
183 [gCO2eq/MJ]: De vastgestelde waarde voor CO₂ reductie: de CO₂-uitstoot die vermeden wordt doordat er elektriciteit wordt gebruikt in plaats van de fossiele brandstof.
-
3,6 [MJ/kWh]: De omrekenfactor voor kilowattuur naar megajoules
-
/ 1000: van gram naar kg CO₂ eq-reductie.
Samengevat:
HBE’s en ERE’s zijn dus niet hetzelfde maar zijn wel gelijkwaardig waar het gaat om de vergoeding die er verkregen wordt.
De zelf opgewekte stroom, uit het eigen zonne-energiesysteem, kan veel meer opleveren dan de beperkte terugleververgoeding. De stroom kan direct, of via een buffer voor bijvoorbeeld ‘s avonds laden middels een ESS/batterij, direct geleverd worden aan de eigen auto’s en e-trucks. Hiermee wordt elektrisch transport financieel, maar ook vanuit verduurzaming perspectief, aantrekkelijker dan diesel. Bij JansZon kunnen we deze business case voor u uitrekenen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oplevering zonne-energiesysteem bij Scheuten Glas in Zwaag
Op het bedrijventerrein Marowijne in Zwaag is onlangs een indrukwekkend zonne-energiesysteem van 925 kWp in gebruik genomen. Het zonne-energiesysteem is gerealiseerd door JansZon in opdracht van Sagax, met als huurder Scheuten Glas.
Aan de Marowijne in Zwaag verwerkt Scheuten Glas, sinds 1950 een toonaangevende producent van hoogwaardig glas, de glazen halffabricaten tot hoogwaardige beglazing voor de grootschalige woningbouw. Het productieproces is zeer energie-intensief en door de huidige netcongestie niet meer opschaalbaar. Met een jaarlijkse opbrengst van ruim 850.000 kWh vergroot Scheuten Glas het beschikbare stroomvermogen en kan in de toekomst het productieproces zo nodig worden uitgebreid.
De aanleg van dit zonne-energiesysteem bespaart 400 ton aan CO₂ per jaar en sluit perfect aan bij de duurzaamheidsambities van zowel Sagax als Scheuten Glas. Door te investeren in lokale, hernieuwbare energie wordt de afhankelijkheid van het net verminderd en wordt actief bijgedragen aan de energietransitie.
Het engineering team van JansZon heeft het ontwerp gemaakt en het project gerealiseerd. De services-afdeling zal nu zorgen voor behoud van de waarde van het zonne-energiesysteem en voor optimale prestaties.
Met trots kijken alle betrokken partijen terug op een succesvol traject, waarin techniek, duurzaamheid en samenwerking hand in hand gaan. Het zonneproject Marowijne is daarmee een inspirerend voorbeeld van hoe wij kunnen verduurzamen met oog op rendement en beschikbaarheid van stroom.
|
|
|
|







